Blauwvoorhoofdamazone

Blauwvoorhoofdamazone

vrijdag 9 november 2012

Eerste resultaten van daglichtlamp

Sinds september heb ik de daglichtlamp geïnstalleerd boven de kooi van de grijze roodstaart. In de winter komen de grijze roodstaarten daglicht te kort, dat betekent concreet dat zij gezondheidsklachten kunnen ontwikkelen. Noa had last van snel brekende veren, geen glans, zere pootjes, maar ook vaak kramp in de poten, waardoor zij van haar stok viel. Nu, na anderhalve maand zijn de eerste resultaten al merkbaar. Noa is in ieder geval niet meer van haar stok gevallen. Er is geen sprake meer van kramp in haar pootjes. Verder vind ik haar veren minder broos, mogelijk is dat niet objectief.
Wat mij verder opvalt is dat zij meer rechtop zit, dus minder met doorgezakte poten. Mogelijk heeft dat ook te maken met haar toenemende zelfvertrouwen.

Ik weet het, Noa heeft een betrekkelijk lange bovensnavel, maar volgens de dierenarts heeft zij daar geen last van bij het eten. De snavel sluit bovendien goed aan op de ondersnavel.
Wat dat zelfvertrouwen betreft, ik probeer dat te bevorderen door niet steeds naar haar te kijken, waardoor ze minder nerveus wordt. Ook vertel ik haar regelmatig dat ze dingen goed doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten