Blauwvoorhoofdamazone

Blauwvoorhoofdamazone

zaterdag 2 februari 2013

Boze Grijze Roodstaart


Een veel voorkomende oorzaak van woede bij papegaaien is wanneer je hen voor langere tijd verlaat.  Ik heb er al eerder een blog over gemaakt. Zie blog.
Ik heb eens wat onderzoek gedaan. Allereerst wordt steeds benadrukt dat de boosheid ook kan worden voorkomen door bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen voor te bereiden en te introduceren. Dus door te vertellen waar je mee bezig bent, hoelang je weg blijft (en bij dit onderdeeltje heb ik al succes), door te vertellen dat je op vakantie gaat en wie er komt oppassen of iets dergelijks. Vogels houden niet van verrassingen, vooral die hun leven zeer sterk beïnvloeden. Nieuwe mensen introduceren, verplaatsen van meubelen, kerstboom plaatsen en weer weghalen, er talloze dingen op te noemen waar vogels niet van gediend zijn. Een avondje uit bijvoorbeeld, als zij al een hele dag alleen hebben gezeten, is funest voor de relatie tussen mens en dier.

Hoe gaan we te werk:
Bij het verlaten van de kamer aankondigen dat je zo weer terug bent (zekerheid verschaffen) . En het dan ook doen (betrouwbaar zijn).
Verplaatsen van meubels één of twee per keer. Ook de vogel hierbij betrekken. Ja, papegaaien hebben is niet een hobby maar een way of life.  Na een paar dagen verplaats je er wat meer.
Als je op vakantie gaat, vertel je je vogel dat je gaat. Vertel wie voor hem gaat zorgen, verzeker hem van het feit dat je van hem houdt, dan je hem mist, hoelang je weg blijft (zeg niet "ik ben zo terug").
Als dit laatste even succesvol is als het eerste, dan geloof ik er echt in.

Rest mij nog dat als de vogel eenmaal boos is, het misschien helpt om je excuses te maken? Hopelijk vergeeft hij je gedrag na een paar dagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten