Blauwvoorhoofdamazone

Blauwvoorhoofdamazone

dinsdag 7 augustus 2012

Boeken over papegaaien.


Sally Blanchard schrijft in “Companion Parrot Handbook” dat papegaaien aandacht nodig blijven hebben, ook in de broedtijd. Benader de vogel voorzichtig, en raak hem minder aan. (Hier word ik blij van, want ik voelde me heel schuldig over het feit dat ik Max niet meer op schoot liet zitten. ) Zij geeft ook nog als tip om de vogel te trainen op te stappen op een stok of touw, zodat hij ook in de broedtijd onder controle te houden is, zonder dat je gebeten wordt.
In “Papegaaien van A tot Z” schrijft Thiely de Moor een heel stuk over hoe partnergedrag kan worden voorkomen. Zij beschrijft het als dat de papegaai leeft in een groep, en zo ook het gezin (inclusief de hond) als een groep ziet. Binnen die groep heeft de papegaai familie en vrienden én een partner. Met die partner gaat het er soms ruw aan toe. Er wordt ook regelmatig gevochten om de dominantie uit te vechten. Zo ook als de papegaai jouw als partner is gaan zien. Streef er naar om een vriend te worden, d.w.z. begrenzen, regels stellen e.d. Interessante dieren eigenlijk, die papegaaien.  

Ik zal overigens ook een boekenlijst aanmaken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten